Liduinastrand juli 2017
  • Redactie
  • Blog
  • Geen reacties

Beachgirls op Liduinastrand

Eén kuub zand was niet genoeg en daarom kwamen er nog een paar vrachtwagens voorrijden. Met vier kuub begon het bij de ingang van locatie Liduina al aardig op een strand te lijken. Het Liduinastrand. Compleet met emmertjes, schepjes, parasols en opblaaskrokodillen. En met elke middag een beachgirl of –boy die zorgt voor de nodige versnaperingen. Want als de bewoners niet meer naar het strand kunnen, komt het strand naar de bewoners. Zo simpel is het.

Extra gelden

Samen naar ‘het strand’. Het is maar één van de initiatieven die de dag van ouderen op een mooie manier kunnen kleuren. Elke dag doen wij ons uiterste best om het de bewoners in verpleeghuizen zo goed mogelijk naar de zin te maken. Maar soms is er weinig rek in tijd en menskracht en voelen we dat we net dat beetje extra niet kunnen geven. Dat voelt niet fijn. En daarom zijn we ook zo blij met de extra middelen die vanuit het ministerie zijn toegezegd. Te besteden aan een zinvolle dagbesteding van ouderen in verpleeghuizen en aan het versterken van personele inzet.

Hoe je het wendt of keert: in de zorg voor ouderen draait het om leven dat op zijn einde loopt. Maar in die fase draait het niet alleen om zorg, je kiest voor het fijnste leven. Ook als dat nog maar 10 maanden of misschien nog maar 6 weken duurt.
Natuurlijk, de laatste fase, de beste zorg,  het mooiste afscheid, dat is allemaal belangrijk, maar in de eerste plaats richten wij ons op het beleven van een fijne dag. Op prettig wonen, lekker eten, leuke activiteiten, sociale contacten, zingeving.

Appelflappen

Op deze aspecten van ouder worden – genieten en van betekenis zijn – willen wij ons nog meer gaan richten. En dat kán nu we extra gelden hebben gekregen. Met meer geld en meer collega’s is gewoon meer mogelijk. Lekker naar buiten voor een wandeling, buiten picknicken als het mooi weer is, samen appelflappen bakken. Er is genoeg om te bedenken.

Belangrijkste vraag is dan wel of wij voldoende in het vizier hebben wat de dag waardevol maakt voor onze cliënten en of we in staat zijn dat ook op een goede manier in te vullen. Wat maakt dat iemand ’s avonds echt kan terug kijken op een fijne dag. En wat kan daarin ons aandeel zijn? Dat betekent dat we de cliënt echt goed moeten (leren) kennen. Ik zou zeggen: wees vooral creatief in het bedenken van mogelijkheden om die fijne dag echt waar te maken. Denk buiten de gebaande paden. We hoeven niet alles zelf op te lossen. Samenwerken met familie, maar ook betrokkenen buiten Zorggroep Elde kan ons veel opleveren. Probeer vaste en vertrouwde afdelingspatronen en ritmes los te laten als die ten koste gaat van het leefplezier van de cliënt, hoe moeilijk ook. Zie niet alleen maar beren op de weg, maar zie vooral wat het op kan leveren. Dat deden ze ook in het restaurant Foute bestellingen in Tokyo.

Hamburger of noodles

In dat restaurant serveren mensen met dementie de maaltijden. De kans is groot dat je niet eet wat je hebt besteld en dat je een hamburger voorgeschoteld krijgt in plaats van noodles. Het eetplezier en het plezier van ouderen is er niet minder om. (met dank aan Omdenken: https://www.omdenken.nl/inspiratie-en-verhalen/restaurant-foute-bestellingen)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *